Fiom lanceert publiekscampagne “Ongehoord”

door | dec 18, 2025 | Nieuws | 0 Reacties

Vandaag lanceert Fiom de nieuwe publiekscampagne “Ongehoord”. Hiermee wil het de gesprekken over bovenstaande onderwerpen makkelijker maken. Zowel voor betrokkenen zelf, maar niet minder voor familieleden, vrienden, collega’s en zeker ook professionals als huisartsen, maatschappelijk werkers, GGD-medewerkers, coaches en beleidsmakers. Met als doel dat iedereen zich gehoord voelt. Dat er ruimte is voor openheid, begrip en steun. Juist bij onderwerpen die spannend of kwetsbaar zijn.

Zo is er ook eentje over het onderwerp donorconceptie (zie bijgaande afbeelding). Het landelijk expertisecentrum op het gebied van ongewenste zwangerschap, verwantschapsvragen, donorconceptie en adoptie weet dat ‘mensen in het algemeen niet zo open en kwetsbaar over deze thema’s kunnen of willen praten. Het zijn onderwerpen die vaak beladen en moeilijk bespreekbaar zijn. Maar bijna iedereen kent wel iemand die hiermee te maken heeft (gehad), of ervaart het zelf.
En ja, hoe begin je zo’n gesprek? Wanneer is het juiste moment? En hoe vind je de juiste woorden? Voor de gesprekspartner is het ook niet makkelijk. Hoe reageer je? Wat zeg je wel en wat beter niet? Tijdens zo’n spannend gesprek kan iemand het goed bedoelen, maar per ongeluk toch een ongehoorde opmerking maken.

Drie lagen

In (on)gehoord zijn er eigenlijk drie lagen te ontdekken. In de volksmond heeft ongehoord de betekenis van iets heftigs, iets waar eigenlijk een taboesfeer aan kleeft. Helaas zijn de thema’s waarmee Fiom werkt in het algemeen nog steeds heikel. In het verlengde hiervan gaat het ten tweede min of meer over woorden die je beter niet zegt. Een goedbedoelde reactie als “Zo erg is het toch niet?” of “Je kunt toch gewoon…” kan ongepast of pijnlijk overkomen, ook al is dat niet de bedoeling. De betreffende hoofdpersoon wil dit niet horen. Vaak gebeurt dit niet uit onwil, maar omdat iemand niet goed weet hoe te reageren. De derde laag is de meest simpele: deze mensen voelen zich niet gehoord. Dat kan komen door angst voor de reactie van degene met wie je het gesprek voert, of doordat het juiste moment om erover te praten maar niet komt.

Voor degene die dan eindelijk de moed verzameld heeft om iets te delen, kunnen reacties als een te directe wedervraag, een verkeerde aanname of een te snel gegeven advies, het gevoel versterken dat er niet echt naar ze geluisterd wordt. Met de campagne ‘Ongehoord’ wil Fiom laten zien hoe groot de invloed van woorden kan zijn. Want écht luisteren (gehoord worden!) maakt het verschil. Zeker als het gaat om onderwerpen die gevoelig liggen.

Campagne

De campagnebeelden laten zien hoe goedbedoelde opmerkingen kunnen raken en kwetsen. Deze opmerkingen horen mensen die het betreft vaak en die ervaren ze als pijnlijk. Bijvoorbeeld: “Hoe kun je nou zwanger raken? Je weet toch hoe ’t werkt?” Of “Wees je adoptieouders dankbaar. Je had daar toch geen toekomst.”
Fiom biedt voor zowel de betrokkenen zelf als de ’toehoorders’ ook gesprekstips. Die vind je hier.

 

 

Meer berichten

Buitenlandse donoren; een toekomstperspectief

Veel klinieken gebruiken sperma afkomstig uit het buitenland, vaak verkregen via een commerciële partij. In Nederland zou het om 70 tot 80% van de huidige donorkinderen gaan; zo’n 1500 per jaar. Op papier klopt het alleszins allemaal: de nationale klinieken...

Donorvader en zijn nalatenschap, nieuwe feiten!

Biologische kinderen krijgen (voorlopig) dezelfde belastingvrijstelling als juridische kinderen bij een erfenis van de biologische ouder! Tot nog toe is het in Nederland zo geregeld dat alleen eigen (juridische) kinderen automatisch erfgenaam worden bij het overlijden...

Kern, kwaliteit en koers Priamos

Priamos is in mei 2023 als platform voor (anonieme) zaaddonoren opgericht. Priamos bestaat uit acht permanente vertegenwoordigers, gezamenlijk de ‘kerngroep’ genoemd. Dit achttal heeft veelvuldig contact over actuele zaken, overleggen periodiek via beeldverbinding en...

Priamos ondersteunt Fiom bij wachtlijst

Momenteel kampt Fiom met achterstanden in haar werk. De veranderde wetgeving en de publiciteit rond mistoestanden zorgden bij dit expertisecentrum voor veel meer hulpvragen. Om die achterstand weg te werken is er een samenwerking opgetuigd tussen Fiom, Stichting...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *