Vandaag lanceert Fiom de nieuwe publiekscampagne “Ongehoord”. Hiermee wil het de gesprekken over bovenstaande onderwerpen makkelijker maken. Zowel voor betrokkenen zelf, maar niet minder voor familieleden, vrienden, collega’s en zeker ook professionals als huisartsen, maatschappelijk werkers, GGD-medewerkers, coaches en beleidsmakers. Met als doel dat iedereen zich gehoord voelt. Dat er ruimte is voor openheid, begrip en steun. Juist bij onderwerpen die spannend of kwetsbaar zijn.
Zo is er ook eentje over het onderwerp donorconceptie (zie bijgaande afbeelding). Het landelijk expertisecentrum op het gebied van ongewenste zwangerschap, verwantschapsvragen, donorconceptie en adoptie weet dat ‘mensen in het algemeen niet zo open en kwetsbaar over deze thema’s kunnen of willen praten. Het zijn onderwerpen die vaak beladen en moeilijk bespreekbaar zijn. Maar bijna iedereen kent wel iemand die hiermee te maken heeft (gehad), of ervaart het zelf.
En ja, hoe begin je zo’n gesprek? Wanneer is het juiste moment? En hoe vind je de juiste woorden? Voor de gesprekspartner is het ook niet makkelijk. Hoe reageer je? Wat zeg je wel en wat beter niet? Tijdens zo’n spannend gesprek kan iemand het goed bedoelen, maar per ongeluk toch een ongehoorde opmerking maken.
Drie lagen
In (on)gehoord zijn er eigenlijk drie lagen te ontdekken. In de volksmond heeft ongehoord de betekenis van iets heftigs, iets waar eigenlijk een taboesfeer aan kleeft. Helaas zijn de thema’s waarmee Fiom werkt in het algemeen nog steeds heikel. In het verlengde hiervan gaat het ten tweede min of meer over woorden die je beter niet zegt. Een goedbedoelde reactie als “Zo erg is het toch niet?” of “Je kunt toch gewoon…” kan ongepast of pijnlijk overkomen, ook al is dat niet de bedoeling. De betreffende hoofdpersoon wil dit niet horen. Vaak gebeurt dit niet uit onwil, maar omdat iemand niet goed weet hoe te reageren. De derde laag is de meest simpele: deze mensen voelen zich niet gehoord. Dat kan komen door angst voor de reactie van degene met wie je het gesprek voert, of doordat het juiste moment om erover te praten maar niet komt.
Voor degene die dan eindelijk de moed verzameld heeft om iets te delen, kunnen reacties als een te directe wedervraag, een verkeerde aanname of een te snel gegeven advies, het gevoel versterken dat er niet echt naar ze geluisterd wordt. Met de campagne ‘Ongehoord’ wil Fiom laten zien hoe groot de invloed van woorden kan zijn. Want écht luisteren (gehoord worden!) maakt het verschil. Zeker als het gaat om onderwerpen die gevoelig liggen.
Campagne
De campagnebeelden laten zien hoe goedbedoelde opmerkingen kunnen raken en kwetsen. Deze opmerkingen horen mensen die het betreft vaak en die ervaren ze als pijnlijk. Bijvoorbeeld: “Hoe kun je nou zwanger raken? Je weet toch hoe ’t werkt?” Of “Wees je adoptieouders dankbaar. Je had daar toch geen toekomst.”
Fiom biedt voor zowel de betrokkenen zelf als de ’toehoorders’ ook gesprekstips. Die vind je hier.

0 reacties